Friday, January 14, 2011

Kota L.O.N.D.O.N!!!


Walaupun dah beberapa bulan aku ke Kota London...baru brkesempatan nak story morry ttg hal itu...krn skrg baru rajin nak menulis...ttp gambar2 d sana dh aku upload d fb!!!

Well... where to start?... sumanya bermula di Mid Valley Mall bersama dgn seorang sahabat...perjumpaan setelah sekian lama...bilamana dia dgn riak atau berkobar2
(x jelas situasi perasaan dia masa tu).... citer kat aku yang dia akan berhijrah ke London atas sebab aku pun tak ingat...n aku trpikir sejenak...knapa London?...apa yang syok sgt London?...org lain pun sama kalau citer pasal London semacam naik sheikh...semacam berpristij tempat tu...

Back to my fren tuu...tunggu punya tunggu punya tunggu...x pergi2 pun ke Londonnya, ke dia boom bang jer dgn aku. Aku pun smacam kasi panas dia d fb about dis London thing....skali member punya nak prove pergilah jugak akhirnyaa...

K tutup cerita pasal diaa yang baru2 nie bercerita kat aku, konon2 xda anak melayu yang pernah keje kat Camden...eh hallo Camden tu sebijik macam chow kit...x ker geli keje kat situu... patutpun ko kena pukul kat situu...LOL!!!

Setahun lebih kurang selepas itu d kedai mamak pelita KLCC, kawan aku si Narita.. si gila yg suka travel tuu meluahkan hasratnya nak travel ke London, sonic pun nak join...akhirnya kami bertiga berpakat nak pergi... dengan khalimah berhantu "we must go!3"...dari bertiga merebak pulak ke beberapa org lagi yg juga merengek nak ikot...

Siap tag2 gambar tu pasal London d FB, konon2 nak kasi naik semangat....

Dari hari ke hari, aku tengok mereka yg mulanya sibuk nk pergi, sorang2 angkat bendera putih x dapat join, ada itulah inilah...WTF 4 me klau xda duit jgn nak berangan... mcm aku sndiri series klau dalam poket aku mmg xda duit mmg aku x berani nk plan2 lg pulak nak gebang2 satu dunia...takut jd bahan gelak org jerr!!

Sampai kesudah aku sorang ajer yang masih lg berkobar2 nak pergi niee...apa cer?....boleh ker? klau aritu planningnya ramai2...nasib baik tips dari Narita yg juga x jd pergi tuu...bnyak jugak membantu akuu....

Perancangannya pergi bulan 12 konon nak smbut krismas dan new year there...tp ati aku mmberontak utk perg secepat mngkin...maka aku pergilah by nov (sori tarikh dah x ingat..low battery)...than aku street away prg booking everything @ travel mart KL SentraL : booking flight, lodging, travel insurance etc.)

Maka dengan itu, pada tarikh itu, dan waktu itu aku bertolaklahh seorang diri mninggalkan Malaysia dan tinggalkan mak akuu yg sedih campur risau!
(thanx to my bff Eikmal Hisham cause send me to airport)

Di suatu pagi aku akhirnya sampai di bumi London, dan terpaksa menempuh benda yang paling aku takutkan "imigresen"...mklumlah sbelum ini aku sering dimomokkan dgn imigresen depa yg x mesra dan street!!!...tp walaupun ramai juga yang sangkut alhamdulillah aku lepasss dan mudah.

Lepass satu beban...aku cuba mengamati suhu d sini dgn keadaan pg yang gelap....xdalah sejuk sangat!!!....ooo lupaa rupa2nyaa aku masih d dalam airport...nak cuba test power perg kat luar... nauzubillah sejuk yg tak terkata
...utk pertama kalinya mulut aku berasap tanpa menghisap rokok....masa tu suhunya x silap -3!!!

Dari airport aku naik satu pengangkutan ala2 komuter klau d malaysia...bezanya kat sini dlm train ada org serve breakfast...sepanjang perjalanan menuju ke penginapan aku d piccadilly...rmai mat salih trun naik dan memandang pelik aku...sapa asian sorang2 niee....aku cuba senyum ttp mereka balas dgn muka mencuka...aku fahamlah pg mngkin mereka xda mood!

Sampai di stesen utk pertukaran naik tube...aku blur sekejab...aku cuba menanyakan arah tube yg perlu aku ambil kepada seorang nigger...ko tau apa dia jawab?....ini jawapan dia "i don;t know u better find yourself!!!"...wah mesranyaa... get lost nigger...dasar hambaa x sedar diri!!!

Hasil redahan slumber aku berjaya sampai kee kawasan penginapan aku....dan utk pertama kalinya aku kluar dr undergrond menuju ke daratan...
OMG aku d centre of London...i'm in London...betul ker niee?...yer betol aku d London...aku diberi kesempatan oleh tuhan utk sampai ke London...yes finallyyyy!!!!!

Giler babas tempat aku stay mmg sgt strategik "Piccadily Backpackers"...betol2 d tengah kota London....belakang Soho...seberang convent street, seberang sana oxford street, ishh gila suma dekat2...thnx to one minah saleh yg tgh2 jogging show to me d place!!

Kebetulan member aku supermodel tersohor ayu ada di sini...so aku contact2 diaa mnggunakan hp minah saleh yg baik hati kasi pnjam hp dia...jarang nk jumpa omputeh yg pemurah d sini...so me n ayu...we meet up...dn sejak itu terus roger meroger...thanx to Ayu Samsudin n her bf Teuku Ahman yuhyi cauze bnyak jugak mmbntu spanjang aku d sini...ex : perkenalkan oyster, line le bara, show around, ajak dtg umah, masak utk aku, layan berasap :p, bwak dtg studio, go clubbing LOL...

Ramai yg tanyaa mcmmna aku makan spanjang d sana?...well aku bnyak makan di cafe hostel yg dmasak oleh seorang pakistan, selain Uk KFC, Indian, Lebanon restaurant n not forgetten Angus steak House...kedai melayuu...of course.. knangan makan d kedai bonda tdak akan ku lupakan.

Kenangan ke Porto Bello market d Notting Hill mana boleh lupa dowh...shop yg bnyak ala2 pasar malam....yg penting aku dah sampai tmpat shooting Hugh grant dan Julia Roberts..hihi...paling jauh aku g ishhh apa nama tempat tuu...ntah lupa....shopping bnyak d Camden dan Primax...brg giler babas murah...nak kata satu London aku pusing x jugak tp setengah London aku dah sampai...dgn menaiki bas tourist double decker yg bawak aku merayau satu London dan siap naik river cruise dgn semua itu hanya bermodalkan 20 pound!!!...lepas nie klau jd tourist guide sumpah x sesat...

Pada ketika ini pertukaran atr autumn dan winter...sempat ker merasa snow?...tuhan makbulkan lg....3 hari sebelum aku blah...dgn suhu -7...sejuk jgn cakap...MEMBUNUH, kaki aku brp kali cramp....dan akhirnya salji turun, turun dan turun!!!...series aku cakap salji x best!!!...mengganggu mata, licin, sejuk dn x bestlah senang crita!!!..nsib baik aku x tunggu prg bulan 12..klau x mati kesejukanlah akuu!!!

Terjumpaa beberapa Malaysian sepanjang di sana...suma best dn x sombong kami bagaikan jumpa saudara-mara...yg paling x lupa terjumpa seorang pelajar dr sabah yg menuntut d cambridge...meluahkan perasaanya betapa dia sgt rindu malaysia...rindu yg teramat dan x sabar nak balik...semoga beliau terus sukses!!!

Kekesalan yg pasti aku hampir masuk Paris...ttp gara2 snow smakin mngganas eurostars bnyak yg cancel....so x sempat jumpa Paris...klau ada rezki insyaallah nxt time yaa!...so back to UK...

Hampir 2 mnggu aku d London...memberikan aku perspektif ttg barat ini...London khususnya msyarakat mereka "british" sukar senyum, jalan laju mcm xda mata, dingin dn sombong, krn mereka ada fakta mereka pernah jajah kita, ttp lebih utama mereka dhambat bnyak tax, khidupan mereka tertekan, mereka perlu survive, mngkin itu mereka kuat... ye ker?..x taulah mngkin x cukup lama aku d sana utk merungkai.....satu yg pasti kemajuan mereka x jauh ke depan berbanding kita...trust me London almost like KL...yg beza sana ada salji sajaa...

Saat terakhir aku d London d habiskan dgn berborak with malaysian sampai pg hampir2 saja terlewat.....dn dgn itu 100 pound aku terbang gara2 ambik black cab dr hostel ker airport...suma urusan pemunggahan brg selesai d airport..dgn ini harus ku ucapkan selamat tinggal kpd kenangan terindah ini....good bye London!!!!

Ramai org mcm x caya bila aku kata aku travel sorang2....aku x kisah kerana hakikatnya aku juga sampai sekrang masih x caya aku mampu lakukan seorang diri!!!

Ttp sekurang2nya skrg aku mampu tersenyum klau mereka boom bang ttg London....
percaya atau tidak mereka yg dulu ceritaa yg meletop2 ttg London
aku hanya mampu katakan itu hanya
RETORIK!!!

(Sorry x dpt detail...cause x larat!)

Monday, January 10, 2011

Ohhh kamera dimanakah kau kameraaa?

Mana kejadah kamera aku nieee?....so sure...x hilang, hanya tersalah letak...mklumlah rumah banyak... sering berulang alik-alik, jangan kata kamera baju akupun merata!!!....ok konklusinya aku mmg dah semakin pelupa...dah tua sgt impossible x leh trima...hanya mungkin terlalu bnyak fikir, sampai terlupa beberapa perkaraa!!!

Kenapa tetiba kamera sgt penting dalam hidup aku skrg niee...yerlahh of course!...kerana aku bertekad untuk memberi perspektif yg natural ttg2 sesuatu, gambar yg ori, tdak d paste dr mana2, milik aku senderian berhad di blog ini...oleh demikian penggunaan kamera adalah sangat dituntut!!!

So where is my camera?....somewhere...yaaa bt where?....klau xda d rumah KL, umah PD, x pun terselit d celah2 bedah kereta aku....so harap dapat jumpa dalam masa terdekat nieee.

Sunday, January 9, 2011

2011~~~

Bismillahhirohmannirrohim.
(Ini post pertama utk 2011)

Dari sehari ke sehari aku nak update blog akuu nieee tp yg adoo...sehingga ramai yang tanyaa masih bernyawa lagi ker blog ini?...bukann apa kata org, manusia yg berzodiakkan sagitarrius niee salah satu sifatnyaa susah nak konsisten!!!...walaupun talented!!!...LOL!!! (FB pun menyumbang kpd kemalasan ini)


Maka hari ini 9 januari 2011...aku mndapat smacam satu semangat utk menulis selepas mmbaca majalah "glam men edition" dan tonton rakaman you tube perempuan berbakat "Hana Tajima"...rasa nak sentuh pasal "azam" walaupun dah berapa hari masuk tahun 2011 niee...bullshit, klisee ramai yang kata begitu...dan aku juga berkongsi rasa yang sama....tp jgn jeles atr azam aku pd 2010 yang lalu ada yg tercapai tauu!!!...tak caya ko semak balik post2 aku yg lalu....so after all aku bukanlah tin kosong!

2010....walaupun bnyak yg pahit macam sayur peria katak..tp aku akan kenang dalam sanubarikuuu sebagai tahun yg sangat sangat sangat sangat maniss utk akuuu...giler aku takkan kenang....2010 tahun aku menang anugerah, tahun aku pergi melancong ke kota idamanku London, tahun aku telah memulakan beberapa perniagaan, aku menemui beberapa kenalan dan sahabat yg best, kerja abadi d rtm yg stable, beberapa sahabat aku mendirikan rumahtangga (walaupun aku sndiri masih belum ketemu jodoh..ada aku kisah?) dan penutupnyaa akuu menyambut dengan semua ahli keluargaku yang tersayang termasuk beberapa ahlinyaa yg aku x berapa ngam...

So apalagi yang aku nak bising?
hanya kalimah "Alhamdulillah" mampu ku hamburkan
Insyallah kalau umur masih panjang
semoga 2011 memberikan lebih warna dalam kehidupanku
agar aku sentiasa ..............................
(sumpah aku x boleh pikir ayat ending nieee...spechlees ala-ala baru menang oscar)
xpa just nntikan lebih bnyak post aku pd 2011 niee
aku akan kembali MENGGANAS!!!

Wednesday, April 28, 2010

Wahai lilinkuuuuu?

Lilin apaa?...oiii samdoL...ko niee mmg betul2 xda keje kerr?...asik nak tgok aku merepek kat cniee ajerr...baru tgok tajuk dah cuakkk...gua nak suruh lu layan jerrr video kat bawah niee...pasal gua suka lagu niee....atau ko yg merepek...kalau sukaa sgt merepek dan melalut kang aku hantar ko kat hospital gila kangg...kata heroo...hero xkan biol...tp sampai bila2 pun gua lagi herolahh...pasal luu bertenggek kat kretaa gua duluuu....itu hakikatnyaa....itu sejarah yg x boleh padam....itu sgt attitude looser yerrr....hua hua huaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!...........drp gua layan luuu baik gua call mak gua kat kampung...sharul just said (anginnnnnnnnnnnnnnnn)....Layannnnnnnnnnnnnnnn.......

Wednesday, March 10, 2010

SAHABAT....

Assalammualaikum semuaa...dah lama yer aku x update blog aku nieee...saja malas nak menaip...satu yang pastinyaa perkara-perkara hebat tidak pernah berhenti dari berlaku dalam hidup akuu...ttp biarlah aku simpan sndiri x semua perlu dikongsi.

Gambar kat atas tuuu...terpapar susuk dua kanak-kanak yang mengintepretasikan mereka adalah sahabat...berkongsi segala suka dan dukaa...tapi mereka masih kecil...adakah persahabatan itu akan berkekalan...hanya masa yang akan menentukan.
Sahabat dalam konteks aku:

Aku yang dilahirkan pada 9 Disember 1982...telah melalui pelbagai fasa dan lapis kehidupan.... percaya atau tidak setiap dari peringkat itu aku tak pernah gagal dari menemui mereka yang dipanggil sahabat. Hubungan itu terjadi secara semulajadi atau atas sesuatu kepentingan ....Allahhualam....

Aku mengangkat tinggi setiap sahabat akuuu...mungkin datang dari keluarga yang kecil...selayaknyaa sahabat aku anggap sebahagian dari keluargaa aku...aku lebih relakss dengan sahabat...aku suka lepak dgn sahabat....sahabat kekuatan akuu....sahabat boleh mempengaruhi aku....aku persetankan merekaa yang pendek minda mengintepretasikan yg bukan2 hubungan ini...sekurang-kurangnyaa aku tak larut dengan kegopohan merekaa yg terdesak dgn tuntutan nafsu dan norma ciptaan sendiri...pergi cari pasangan hidup, bina kluarga dan bla bla bla blaaaaaa!!! at d end sahabat juga yg setia bersama dgn kitaa...

Skali bah...kebabomm....macam aku slaluu cakap tiada org yang nak benci orang tanpa sebab...apatah lagi kalau berlaku kpd mereka yang kita anggap sebagai sahabat... terkedu sekejab...fikir secara positif...hidup perlu diteruskan...berfikir secara wajar dan bertindak secara wajar....apa yang terbaik....benda pun dah berlakuuu so telan ajerrr....
cth moral of d story : jangan buat orang yang anda anggap sebagai sahabat macam badut...skalipun untuk membuatkan anda nampak hot kat depan awek...ohh sungguh keji ituu yerrr!!!

Tetapi untuk akuuu benci terus sahabat akuuu ituu...tdak sekali-kali...kerana orang ituu pernah kuanggap antara yang terpenting dalam hidup akuu...mungkin dia terkhilaf...so kalau kau anggap akupun sahabat kau x perlu takut dan malu dengan akuuu...aku ok...dan aku akan anggap dan ikut apa yang selayaknyaaa (angin)....x perluuu nak berlawan atau nak menunjukkan ko menang atau aku kalah...sedangkan hakikatnyaaa kau dulu hanyaalah kapas yang hina lagi dinaa, beterbangan mencari tempat untuk berpaut!!!...kelak hanyaa doa kejayaan untuk kau aku titipkan!!!

Satu ketikaa kelak bilamana melintas satu hembusan angin... aku akan senyum malah bangga keranaa sekurang2nyaa sahabat ku ituuu mampu menghembuskan angin kentut yang sangat busukkk... itulah ko selayaknyaaa... shabat akuu yang berjayaa mengeluarkan angin kentut yang maha busuk...ttp ko tetap sahabat akuuu... aku syaang koooo!!!!

Aku bersyukur kerana tuhan mnganugerahkan aku sahabat-sahabat yang best...dan mnjadikan aku bagaimana aku sekarang...selebihnyaa wateverrrrrrrrrrrrrrrrr!!!

Wednesday, February 10, 2010

REUNION a.k.a ALUMNI

ASSALAMMUALAIKUM SEMUAA, SALAM SEJAHTERA, DAN SALAM SATU MALAYSIAA!!!...DAH LAMA AKU X UPDATE BLOG AKU NIE KAN?...AKU TERPANGGIL UNTUK BERCERITAA TENTANG SESUATU YANG BERKISAR 9 TAHUN YANG LALUUU...BILAMANAA AKU DISURUH OLEH MY PARENTS UNTUK MENGAKHIRI PENGAJIAN AKU DI DALAM BIDANG BROADCASTING DI MIIM (MALAYSIAN INSTITUTE INTERGRATIVE MEDIAA)OR U KNOW AS AKADEMI TV3!!!...KERANA MASALAH FEE...AKU MEMBERONTAK, AKU SALAHKAN SEMUA ORG...KRN MEREKA TAK PAHAM AKUUU BAGAIMANA...APAA KESUKAAN AKUU...APA MINAT AKUU...BAGAIMANA AKU MAHU JADI...AKU ADA IMPIAN..IMPIAN AKU BESAR...SEDANGKAN ITULAHH PELAJARAN PERTAMA UNTUK AKUU...KESABARAN ITU PENTING..DAN BUKAN SEMUA KEHENDAK KITAA AKAN KITA PEROLEHI...

DALAM PADA MASA YANG SAMA...AKU TERKEJUT BILA ARWAH ABANG AKU SECARA SENYAP2 ISI BORANG SUPAYA AKU SAMBUNG BELAJAR DI POLITEKNIK JOHOR BAHRU...DALAM BIDANG SIJIL REKABENTUK INDUSTRI...NAK DIJADIKAN CERITA PULAK AKU DAPAT...WAT D HELL!!!...APA NIEE?...BIDANG APA NIEE?...BULL SHIT!!!..AKU TAK TAHU INI BIDANG APAA...DAN AKU X MINAT!!!...SEHINGGALAH TARIKH AKU SEPATUTNYAA MELAPOR DIRI...AKU BUAT BODOH AJERR...MAK AKU DAH URUT DADA RISAU..PUAS DIPUJUKNYAA AKUUU SUPAYA PERGIII...AKU KATAA X NAK!!..JGN PAKSA2!!!...LASTLY AKU KALAH JUGAK...BILA TENGOK MAK SEDIH BETOL DGN TINDAKAN AKU NIEEE...PASAL FAKTANYAA DISINI AKU MMG JARANG NAK LAWAN CAKAP MAK AKUU...

LALU BERANGKATLAHH AKUU KERR PJB (POLITEKNIK JOHOR BAHRU)...DENGAN HATI YANG BERBELAH BAHAGI..DAN IMEJ YG RUGGED...ALA2 NAK JADI ARTIS(RAMBUT PERANG U!!!)...DAHLAH REGISTER KELAS LAMBAT PULAK TU...SLUMBER!!!...MEMULAKAN KELASS BILAMANA AKU DIMOMOKKAN DENGAN BIDANG INI YANG ADA DISERAPKAN ELEMEN DESIGN MESIGN, FIZIK, KIMIA, BEBANAN KERJA YANG BANYAK, KENA PAKAI DUIT BANYAK UNTK BUAT PROJEK KASI GAH...FUCK IT!!!...HALLO AKU LENJAN JERLAH JOIN COURSE NIEE...KO PUNYAA SKETCHERSS GEMPAK GILA KERR...NAMPAK REAL KERR...AKU PEDULII APAA!!!...AKU X MINAT BUAT BNDA NIEEE...AKU JOIN BIDANG NIEE NAK JAGA ATI MAK AKU JERLAHHH...

ALHAMDULILLAH DALAM AKU TAK SUKA TUUU...XDALAH PULAK AKU REPEAD SEM CAM JUSWARI TUUU!!! HIHIHIHI...TAPI AKU PERHATIKAN BUDAK2 KELAS AKU NIEEE...ADA MACAM2 KAREKTER...ADA YANG BOOM BANG, ADA YANG BERLAGAK BEST, ADA YANG BLUR, ADA YANG HAPPENING, ADA YANG LUCU, ADA YANG STLE KEREK, ADA YANG SUKA TIDO, ADA YANG ALIM, ADA YANG SETAN, SAIZ BADAN PUN ADA MACAM2...WALAUPUN AKU SEAKAN MELAWAN PERASAAN BOSAN BUAT BENDA YANG AKU TAK SUKA NIE DENGAN CUBA BUAT LAWAK2 BODOH..KAU NAK GELAK GELAK KALAU X NAK GELAK KO PUNYA PASALLAH...YANG PENTING LURAH AKU PALING MENONJOL ANTARA KITA SEMUA..

HARI BERSULAM HARI SELAMA DUA TAHUN TUUU DARI BOSAN BERTUKAR SERONOK...APATAH LAGI ADA SEKUNTUM BUNGAA YANG TELAH BERJAYA MENCURI PERHATIAN AKUUU..SIAPA?..TUTTTTTT!!!...BERSAMA MEREKA...ANAK2 BAKHTIAR NIEEE AKU BERKONGSI SENYUM, TANGIS, SUKA DAN DUKAA...SEHINGGALAH KAMI BERPISAH KIRA2 7 TAHUN YANG LALU...MENINGGALKAN PERSAHABATAN YANG ERAT...

SO HARI INI 11/10/2010...PUKUL 1.10 PAGI SETELAH 7 TAHUN BERLALUUU...AKU TERSENYUM MELIHAT KEMBALI GAMBAR2 REUNION KAMI SEMINGGU YANG LALUUU...BETUL ORG KATAA TUHAN ITU ATURKAN KEHIDUPAN SETIAP HAMBANYAA BEGITU CANTIK...HANYA KITA YANG TIDAK TAHU DAN GELOJOH...DAN UNTUK AKUU WALAUPUN SUMPAH SAMPAI SEKARANG AKU MASIH TAK MINAT BIDANG REKABNTUK INDUSTRI YANG RENYAH NIEEE...TAPI SEKURANG-KURANGNYAA TUHAN PERTEMUKANN AKU DENGAN MEREKA YANG DIPANGGIL
SAHAB
AT!!!

~
TUJUH TAHUN YANG LALU~


~SETELAH TUJUH TAHUN~



DEDIKASI BUAT SAHABAT DUNIA AKHIRAT YANG MENJADI TULANG BELAKANG PENGANJURAN REUNION KALI INI
~KAY-ROLL~

LAGU TEMA REUNION SRI EDISI PERTAMA YANG BERLANGSUNG
DI HOMETOWN GUA PORT DICKSON!!!
fireflies - owl city